Verbazingwekkend mooi - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Harmke Siegersma - WaarBenJij.nu Verbazingwekkend mooi - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Harmke Siegersma - WaarBenJij.nu

Verbazingwekkend mooi

Door: Harmke Siegersma

Blijf op de hoogte en volg Harmke

19 April 2015 | Curaçao, Curaçao

Alweer een tijdje geleden dat ik geschreven heb, bij deze weer een update. Ik heb ondertussen weer veel dingen gedaan. Samen met Anouk heb ik het Sheta Boka bezocht. Dit is een stukje eiland aan noordkust waar de zee erg ruig is. Het water slaat fel en woest tegen de rotsen aan en dat geeft prachtige taferelen weer. Al met al hebben we daar bijna twee uur rondgedwaald en genoten van de ongerepte natuur van Curaçao. Een ander stuk natuur zijn de grotten van Hato. Ook deze heb ik samen met mijn reisgenootjes bezocht. Extreem spectaculair was het niet, maar gaaf genoeg om eens gezien te hebben. De grotten zijn niet groot en is verdeeld in een vijf kamers waar je doorheen loopt. Al met al heeft de rondleiding een drie kwartier geduurd en heb ik me prima vermaakt.
Afgelopen weekend zijn we naar watamula geweest, dat is een groot gat in de grond waar water uit komt. Helaas was het weer te rustig en was er niks spectaculairs te zien. Een volgende keer maar terug om hopelijk meer actie te zien. Daarnaast staat er op die kant van het eiland een oude vuurtoren die op instorten staat. Ook daar zijn we even langs geweest. Al met al weer veel natuur gezien en genoten van het mooie uitzicht. Ik denk dat de foto’s genoeg zeggen.
Begin april hebben we wederom, na Carnaval, een stukje cultuur mogen proeven. Seu, ofwel het Oogstfeest. Dit is een cultureel feest dat in het teken staat van de nieuwe oogst. De nieuwe oogst opbrengst wordt gevierd en gedeeld met andere mensen. Ik heb twee vormen mee mogen maken, het oogstfeest op stage en het oogstfeest op het eiland. Oogstfeest op stage was erg bijzonder. Elke groep had zijn eigen kleding gemaakt. Allemaal rokken, broeken, hoofddeksels, je kon het zo gek niet bedenken en het zag erg prachtig uit. Als stagiaires hadden we de opdracht gekregen om van een wit t-shirt een vogelverschrikker t-shirt te maken. Ook de vaste leidsters hadden deze opdracht gekregen. Super leuk om te zien en de eindresultaten waren schitterend. Uiteindelijk hebben we met de opvang een mini tocht gelopen waarin veel gedanst werd. Al met al vloog deze middag op stage voorbij. Daarnaast heb ik ook een del van de parade op het eiland te zien. Het is te vergelijken met Carnaval, alleen staan er minder mensen en tentjes langs de kant. De mensen zijn gekleed in traditionele klederdracht en lopen dezelfde route als met carnaval. In vergelijking met carnaval staag het oogstfeest ook bekend om zijn vele oogstdansen en doel alle groepen van jong tot oud allemaal mee. Een superleuk gezicht en gaaf om een mee te maken.
Op mijn werk heb ik het nog steeds ontzettend naar de zin. Ik leer steeds meer zowel de kinderen als de ouders kennen. Dit is leuk en het contact maken met ouders gaat daardoor ook beter. Ik voel me op mijn plek daar en geniet elke ochtend van mijn werk. De komende periode is een drukke periode, moederdag, vaderdag, vaste thema’s waaraan gewerkt wordt, alleen maar leuk. Ik voel me steeds meer op mijn plek en wordt gezien als volwaardig medewerkster. De kinderen zijn soms nog enorm aan het uit testen, dat is frustrerend, maar geef ze eens ongelijk, wat had jij gedaan als er een nieuwe leidster op de groep was? Nu ik er wat langer zit ontwikkeld er steeds meer respect en gezag voor mij en dat is leuk om te zien. Ik merk mijn eigen invloed op de groep en zie de kinderen ook echt ontwikkelen. Dat is gaaf.
Naast werk is stage ook nog steeds interessant. April is de blauwe maand en staat in het teken van kindermishandeling. Stichting tegen kindermishandeling op Curaçao heeft een Do Blue campagne gestart in deze maand waarin voorlichting over en preventie van kindermishandeling centraal staat. Op stage hebben we nu één voorlichting gehad en de dingen die je van kinderen hoort zijn soms erg schokkend. Het is goed en belangrijk dat er op deze manier voorlichting gegeven wordt, kinderen leren wat normaal en abnormaal is en leren voor zichzelf op te komen. De voorlichting heeft diepe indruk gemaakt, zowel op mij als op de kinderen. Binnenkort is er nog een voorlichting voor de kinderen en ik ben benieuwd hoe die zal zijn. Ik mag in mijn handjes knijpen met de opvoeding die ik heb gehad en die vele van ons hebben. Het kan ook anders en daar ben ik me hier absoluut bewust van geworden.
Nog even en dan komen heit, mem en mijn broertje en ik kan niet wachten tot ze er zijn. Ik wil ze alles laten zien, horen en proeven. Komende week zit ik al op de helft van mijn verblijf hier. De tijd vliegt voorbij, des te meer reden om dubbel te genieten.
Tot de volgende blog, xxx Harmke

  • 19 April 2015 - 20:02

    Moi:

    Heej leave.
    Wer mei n hiel protte nocht dyn verhalen lêzen.
    Hie fansels al t ien en oar fan dy heart. Mar as je dan de foto's
    Der by sjogge makket dat fansels noch mear yndruk.
    Super moai wer !!
    Indie noch n pear wykjes ......
    Dikke

  • 19 April 2015 - 22:25

    Heit:

    Leuk verhaal Harmke. Ben trots en grutsk op wat je daar doet. Tot gauw.

  • 19 April 2015 - 22:35

    Renske:

    Wat een mooi verslag weer,interessant om te lezen.Inderdaad super dat Hait Mem en Jelmer komen ben eigenlijk wel een beetje jaloers wat een belevenis zal dat voor hen zijn...Heerlijk om daar naar uit te zien.Vanmiddag gezellig even bij ze koffie gedronken.Hou je taai....... Biltse groetjes...

  • 21 April 2015 - 17:02

    Moi:

    ..... Túten fan n grutske mem !!!

    Ps. Dit moest d'r noch achter oan haha.

  • 21 April 2015 - 19:10

    Beth Siegersma:

    Hoi Harmke, vanmorgen je kaart gekregen leaf hjer. Ik lees altijd met veel plezier je blog. Weer heel wat gezien. Mooie foto's.
    kijk uit naar je volgende blog.
    lfs. fan de tantes.

  • 22 April 2015 - 15:44

    WenG:

    Hooooiii, yes wer in blog fan dij, whaaauw wat in prachtige foto's, wij komme der ek oan..haha. Helaas, wie't mar sa

  • 22 April 2015 - 15:53

    WenG:

    ...... Wat ek in prachtig gesicht dy pleatselike froulju yn hun giele jurken. En no op nei de "break" mei heit, mem en Jelmer jong. In hiel protte nocht en wille mei elkoar tawinske. Leafss!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Curaçao, Curaçao

Harmke

Dare to live the life you've dreamed off. Go forward and make your dreams come true.

Actief sinds 10 Jan. 2015
Verslag gelezen: 684
Totaal aantal bezoekers 24059

Voorgaande reizen:

03 Februari 2015 - 08 Juli 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: